Strona używa ciasteczek...

close więcej
GIBAŁA.PL > AKTUALNOŚCI > newsy

Strefa Czystego Transportu nie obejmie mieszkańców Krakowa

podziel artykuł

fb twit

#strefa czystego transportu #projekt uchwały #transport

Proponujemy rozwiązanie, które utrzymuje w mocy główne założenie SCT, jakim jest poprawa jakości powietrza, ale odbędzie się to bez konieczności wymiany samochodów przez mieszkańców Krakowa – powiedział na dzisiejszej konferencji prasowej rzecznik klubu Kraków dla Mieszkańców, radny Łukasz Maślona.

Jak poinformował, klub KdM złożył właśnie projekt uchwały zakładający, że nie będzie obowiązku wymiany samochodów zarejestrowanych przed 1 marca 2023 roku, których właścicielami są mieszkańcy Krakowa, nawet jeśli nie będą one spełniać warunków wjazdu do SCT. Obostrzenia miałby więc dotknąć tylko te pojazdy, które będą wjeżdżać do miasta. – To właśnie one, m.in. smrodzące busy, dowożące ludzi do centrum miasta, mają olbrzymi udział w smogu komunikacyjnym – mówił rzecznik klubu KdM.

Maślona podkreślał, że Kraków dla Mieszkańców w pełni popiera ideę SCT i uważa jej wprowadzenie za potrzebne. – Badania jasno wskazują, że krakowskie dzieci mają problemy z górnymi drogami oddechowymi. Stare i trujące samochody powinny być wypychane z miasta w imię zdrowia mieszkańców, ale powinien to być przejrzysty oraz niebudzący strachu i niepokoju proces. Sposób, w jaki SCT jest wdrażana w Krakowie, jest niedopuszczalny. Czas położyć kres temu szaleństwu – argumentował rzecznik klubu KdM. Proces informowania mieszkańców o SCT uznał za jedną z największych porażek krakowskiego Magistratu. – Efektem braku rzetelnych informacji jest masa fake newsów, niedomówień i absurdalnych plotek. Wielu Krakowian jest przekonanych, że nie będą mogli już dojechać do domu, że będą musieli sprzedać swój samochód i jeździć po mieście albo rowerem, albo bardzo drogim samochodem elektrycznym. Brak rzetelnej informacji na ten temat wywołał u mieszkańców strach. A to ostatnie uczucie, jakie powinniśmy serwować Krakowianom. Po trudnym okresie związanym z pandemią, wojną, kryzysem inflacyjnym i gospodarczym mieszkańcom należy się spokój, a nie kolejny powód do ogromnego niepokoju – powiedział Łukasz Maślona.

Ostatnio ujawniony magistracki pomysł na opóźnienie wejścia w życie obostrzeń SCT radni Krakowa dla Mieszkańców traktują jako wygodną ucieczkę od problemu przez ustępującego prezydenta. Uważają, że nie jest to żadne rozwiązanie, a tylko „zgniłe jajo” podrzucone następcy Jacka Majchrowskiego i kolejnej radzie miasta. – Naszym zadaniem przeciąganie w czasie wejścia w życie SCT wzbudzi jeszcze większe obawy i niepewność wśród mieszkańców, dlatego czas na mądrą i odważną decyzję, która ten problem rozwiąże, a nie odłoży go na później – mówił Maślona. Podkreślał także, że konieczne będą działania ułatwiające dotarcie do Krakowa osobom spoza miasta. Wymienił wśród nich szybszy rozwój autobusowych linii aglomeracyjnych i kolei aglomeracyjnej czy budowę parkingów Park&Ride nie w mieście, a na jego granicach.

W uzasadnieniu projektu uchwały czytamy także: „Warto także mieć na względzie, że pula samochodów, którym zezwolono by na poruszanie się po SCT, będzie w naturalny sposób rokrocznie maleć z powodu wymiany pojazdów przez ich właścicieli. Podkreślić należy, że chociaż mieszkańcy Krakowa posiadający samochody niespełniające wymogów będą mogli nimi jeździć na terenie miasta, to jednak w sytuacji, kiedy zdecydują się na wymianę pojazdu na nowy, będzie on już musiał spełniać wymogi SCT.”

Podobne artykuły

newsy

Czy krakowskie Wodociągi dają pożywkę mafii śmieciowej?

Mamy uzasadnione podejrzenia, że Wodociągi mogą łamać prawo, zlecając wywóz i utylizację odpadów z oczyszczalni ścieków z pominięciem wymogów Prawa zamówień publicznych.

arrow-more

newsy

Darmowa komunikacja dla wolontariuszy WOŚP. 

Na najbliższej sesji Rady Miasta Krakowa odbędzie się głosowanie nad projektem uchwały złożonej przez klub radnych Kraków dla Mieszkańców, która przewiduje wprowadzenie bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla wolontariuszy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w dniu finału zbiórki i ułatwienie pracy osobom zaangażowanym w tę wyjątkową akcję.

arrow-more

newsy

Czy właściciele zaginionych psów i kotów będą mieli szansę dowiedzieć się o śmierci swojego zwierzęcia pod kołami samochodów? 

Elektroniczne znakowanie, czyli czipowanie psów i kotów jest już powszechne. Czipy mają więc często również i te zwierzęta, które niestety giną pod kołami samochodów na krakowskich ulicach. Jednak zobowiązane do ich usuwania miejskie służby nie sprawdzają czipów, a tym samym danych właścicieli.

arrow-more