Strona używa ciasteczek...

close więcej
GIBAŁA.PL > AKTUALNOŚCI > newsy

„Smogowa” jazda bez biletu komunikacją miejską dla wszystkich? Gibała interpeluje

podziel artykuł

fb twit

#komunikacja miejska #smog

Po ubiegłorocznych zmianach uchwały Rady Miasta Krakowa, uprawniającej w dni z najgorszym powietrzem do jazdy komunikacją miejską bez biletu, prawo do tego ma „każda osoba korzystająca z Komunikacji Miejskiej w Krakowie”. Tyle uchwała. Rzeczywistość jest jednak inna. Tramwajem albo autobusem można jechać bez biletu jednorazowego, jednak ci, którzy korzystają z biletów okresowych, płacą – bo zapłacili za to z góry. Ten problem porusza w swojej kolejnej interpelacji Łukasz Gibała, radny z klubu „Kraków dla Mieszkańców”.

Temat pojawił się w wiadomości od jednej z mieszkanek Krakowa. Pani Marta zapytała w niej, dlaczego z bezpłatnej komunikacji w praktyce korzystać mogą tylko osoby jeżdżące nią sporadycznie, a na co dzień poruszające się własnymi samochodami. – Pani Marta ma rację. Takie rozwiązanie nie jest sprawiedliwe, co więcej, w pewien sposób karze tych mieszkańców, którzy stale korzystają z transportu zbiorowego, wybierając ekologiczną formę przemieszczania się niezależnie od stanu powietrza – komentuje Łukasz Gibała. Przypomnijmy, że przed zmianą uchwały do bezpłatnych przejazdów uprawniało „wylegitymowanie się” dowodem rejestracyjnym samochodu. Po zmianie w dni z wysokim zanieczyszczeniem powietrza po prostu wyłączane są kasowniki w tramwajach i autobusach. Nie oznacza to jednak, że wszyscy jeżdżą bez biletu.

Radny zwraca uwagę na zapis w uchwale rady miasta o treści: „Uprawnienia do bezpłatnych przejazdów (…) będą obejmowały każdą osobę korzystającą z Komunikacji Miejskiej w Krakowie”. – Fakt, że osoby jeżdżące na przykład na podstawie biletów miesięcznych nie mogą skorzystać z żadnej ulgi w dni „smogowe”, może oznaczać, że uchwała nie jest w pełni przestrzegana – mówi Gibała. W swojej interpelacji proponuje także Jackowi Majchrowskiemu konkretne rozwiązania tego problemu. Pierwsza z propozycji to obniżenie ceny za kolejny kupowany bilet okresowy, proporcjonalnie do liczby dni, gdy korzystanie z komunikacji miejskiej było wolne od opłat w poprzednim okresie. Innym pomysłem jest automatyczne wydłużenie ważności wykupionego już biletu – o tyle dni, przez ile transport zbiorowy był bezpłatny. Zdaniem Gibały takie rozwiązanie byłoby optymalne i powinno być technicznie możliwe, skoro w systemie rejestracji biletów widnieją informacje o poprzednich terminach ważności biletów okresowych, a także informacje, czy bilet miał charakter biletu tzw. sieciowego, czy też był zakupiony na określone linie.

Podobne artykuły

newsy

Czy właściciele zaginionych psów i kotów będą mieli szansę dowiedzieć się o śmierci swojego zwierzęcia pod kołami samochodów? 

Elektroniczne znakowanie, czyli czipowanie psów i kotów jest już powszechne. Czipy mają więc często również i te zwierzęta, które niestety giną pod kołami samochodów na krakowskich ulicach. Jednak zobowiązane do ich usuwania miejskie służby nie sprawdzają czipów, a tym samym danych właścicieli.

arrow-more

newsy

Krok w stronę zakazu fajerwerków

Na dzisiejszym (24 kwietnia) posiedzeniu sejmowa Komisja Ustawodawcza jednogłośnie skierowała do dalszego procedowania projekt ustawy dotyczący zakazu fajerwerków. Oznacza to kolejny krok w stronę samodzielnego decydowania samorządów w tej sprawie.

arrow-more

newsy

Jedyna szansa na zmianę

„Kraków to nie tylko Rynek, Kraków to różnorodne, tętniące życiem dzielnice” – tymi słowami rozpoczynał się spot wyborczy Łukasza Gibały i w takim duchu przebiegał jego objazd w ostatni dzień kampanii.

arrow-more