Strona używa ciasteczek...

close więcej
GIBAŁA.PL > AKTUALNOŚCI > newsy

„Smogowa” jazda bez biletu komunikacją miejską dla wszystkich? Gibała interpeluje

podziel artykuł

fb twit

#komunikacja miejska

Po ubiegłorocznych zmianach uchwały Rady Miasta Krakowa, uprawniającej w dni z najgorszym powietrzem do jazdy komunikacją miejską bez biletu, prawo do tego ma „każda osoba korzystająca z Komunikacji Miejskiej w Krakowie”. Tyle uchwała. Rzeczywistość jest jednak inna. Tramwajem albo autobusem można jechać bez biletu jednorazowego, jednak ci, którzy korzystają z biletów okresowych, płacą – bo zapłacili za to z góry. Ten problem porusza w swojej kolejnej interpelacji Łukasz Gibała, radny z klubu „Kraków dla Mieszkańców”.

Temat pojawił się w wiadomości od jednej z mieszkanek Krakowa. Pani Marta zapytała w niej, dlaczego z bezpłatnej komunikacji w praktyce korzystać mogą tylko osoby jeżdżące nią sporadycznie, a na co dzień poruszające się własnymi samochodami. – Pani Marta ma rację. Takie rozwiązanie nie jest sprawiedliwe, co więcej, w pewien sposób karze tych mieszkańców, którzy stale korzystają z transportu zbiorowego, wybierając ekologiczną formę przemieszczania się niezależnie od stanu powietrza – komentuje Łukasz Gibała. Przypomnijmy, że przed zmianą uchwały do bezpłatnych przejazdów uprawniało „wylegitymowanie się” dowodem rejestracyjnym samochodu. Po zmianie w dni z wysokim zanieczyszczeniem powietrza po prostu wyłączane są kasowniki w tramwajach i autobusach. Nie oznacza to jednak, że wszyscy jeżdżą bez biletu.

Radny zwraca uwagę na zapis w uchwale rady miasta o treści: „Uprawnienia do bezpłatnych przejazdów (…) będą obejmowały każdą osobę korzystającą z Komunikacji Miejskiej w Krakowie”. – Fakt, że osoby jeżdżące na przykład na podstawie biletów miesięcznych nie mogą skorzystać z żadnej ulgi w dni „smogowe”, może oznaczać, że uchwała nie jest w pełni przestrzegana – mówi Gibała. W swojej interpelacji proponuje także Jackowi Majchrowskiemu konkretne rozwiązania tego problemu. Pierwsza z propozycji to obniżenie ceny za kolejny kupowany bilet okresowy, proporcjonalnie do liczby dni, gdy korzystanie z komunikacji miejskiej było wolne od opłat w poprzednim okresie. Innym pomysłem jest automatyczne wydłużenie ważności wykupionego już biletu – o tyle dni, przez ile transport zbiorowy był bezpłatny. Zdaniem Gibały takie rozwiązanie byłoby optymalne i powinno być technicznie możliwe, skoro w systemie rejestracji biletów widnieją informacje o poprzednich terminach ważności biletów okresowych, a także informacje, czy bilet miał charakter biletu tzw. sieciowego, czy też był zakupiony na określone linie.

Podobne artykuły

newsy

Kraków dla Mieszkańców poprawia budżet

Radni klubu Kraków dla Mieszkańców złożyli właśnie poprawki do prezydenckiego projektu budżetu miasta na 2020 rok. Znajdziemy w nich sporo inwestycji w zieleń, ale także remonty ulic „zapomnianych” przez władze miasta czy projekty ogólnomiejskie.

arrow-more

newsy

Miejski rower nie może zniknąć z krakowskich ulic

Od 1 stycznia miejska wypożyczalnia rowerów Wavelo przestanie działać. Radni Krakowa dla Mieszkańców złożyli właśnie projekt rezolucji, w której domagają się od prezydenta uruchomienia nowej sieci rowerów do wypożyczenia.

arrow-more

newsy

Krakowscy radni nie chcą polowań na terenach Krakowa

W Radzie Miasta Krakowa pojawił się właśnie projekt rezolucji, skierowanej do władz województwa małopolskiego.

arrow-more