Strona używa ciasteczek...

close więcej
GIBAŁA.PL > AKTUALNOŚCI > newsy

Czy transport zbiorowy w Krakowie otrzyma wsparcie ze względu na pandemię?

podziel artykuł

fb twit

#rada miasta

Trwa łatanie dziur finansowych w spółkach transportu publicznego wywołanych przez ogólnoświatową pandemię Covid-19. – Apelujemy o przeznaczenie środków finansowych na pokrycie ubytku wpływów ze sprzedaży biletów, które pozwolą na utrzymanie działania systemu transportowego miasta w wymiarze sprzed epidemii – mówi Łukasz Gibała, lider stowarzyszenia „Kraków dla Mieszkańców”, który złożył projekt rezolucji w tej sprawie.

W obszarach miejskich, a zwłaszcza w Krakowie, publiczny transport zbiorowy jest ważnym elementem dla prawidłowej realizacji potrzeb mieszkańców, ponieważ umożliwia on przemieszczanie się, szczególnie osobom pozbawionych własnych samochodów. Transport ten pomaga również mieszkańcom w dojechaniu do ich miejsca pracy, szkół, uczelni i wielu innych miejsc. Nie ulega więc wątpliwości, że właściwe funkcjonowanie transportu publicznego w mieście jest kwestią konieczną i bezdyskusyjną. 

Nagły i nieoczekiwany wybuch pandemii Covid-19 mocno wpłynął na każdy obszar życia publicznego, w tym także na transport publiczny. Przejście na tryb zdalny przez dużą część osób, zarówno dorosłych, uczniów i studentów, spowodowało masową rezygnację z zakupionych biletów okresowych oraz znacznego ograniczenia w przemieszczaniu się. W efekcie, komunikacja miejska zaliczyła poważne straty finansowe.

Bez cienia wątpliwości, w wyniku pandemii wirusa Covid-19, samorządy w Polsce mierzą się z licznymi wyzwaniami finansowymi. Wiele zadań musiało zostać ograniczonych, a podobny los spotkał system transportu zbiorowego. – Wskutek ograniczeń epidemiologicznych usługa transportowa może być realizowana jedynie dla 50 % miejsc dopuszczonych w poszczególnych pojazdach – tłumaczy Gibała. 

Pandemia Covid-19 wpłynęła na szereg codziennych aspektów, jak również wymusiła wiele zmian w dotychczasowym funkcjonowaniu, jednak kwestia transportu publicznego wydaję się zagadnieniem, gdzie interwencja jest bezsprzecznie wymagana. – Organizacja transportu publicznego jest jednym z priorytetowych zadań Gminy Miejskiej Kraków, jednak biorąc pod uwagę drastyczny spadek dochodów z tytułu sprzedaży biletów za przejazd komunikacją zbiorową, jak również koszty dezynfekcji środków transportu publicznego i infrastruktury przystankowej konieczne jest wsparcie finansowe – oznajmia Gibała.

W samym Krakowie straty spowodowane epidemią koronawirusa szacowane są na kwotę 100 – 140 mln zł w roku bieżącym. W przyjętym budżecie miasta Krakowa na rok 2020 na organizację transportu publicznego zaplanowany był deficyt w wysokości ponad 300 mln, dlatego tym ważniejsze jest, aby możliwie szybko przywrócić dotychczasową częstotliwość kursów i siatkę połączeń, natomiast bez wsparcia rządowego wydaje się to być zadaniem trudnym, a wręcz niewykonalnym.

Projekt rezolucji zostanie poddany pod głosowanie prawdopodobnie na najbliższej sesji rady miasta.

AKTUALIZACJA (8.07.2020): rezolucja została przyjęta przez radę miasta

Podobne artykuły

newsy

Co słychać w radzie miasta (11.01.2023)

Niewątpliwie najważniejszą z punktu widzenia mieszkańców decyzją, jaką rada miasta podjęła na ostatniej sesji, było odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu uchwały w sprawie podwyżek cen biletów MPK.

arrow-more

newsy

Kolejne miliony dla spółki KRAKÓW5020?

Nie milkną dyskusje i kontrowersje wokół spółki KRAKÓW5020, która na całą Polskę zasłynęła prowadzeniem drugiej urzędowej telewizji. Jej finansowanie w 2023 roku było ważnym wątkiem w debacie budżetowej – mowa była wówczas o 15 milionach złotych.

arrow-more

newsy

Klub Kraków dla Mieszkańców nie składa poprawek do budżetu 

Jako klub radnych podjęliśmy jednomyślną decyzję, że tym razem wyjątkowo nie będziemy składać poprawek do prezydenckiego projektu budżetu. Ten projekt jest tak fatalny, że punktowe poprawki mu nie pomogą.

arrow-more