Strona używa ciasteczek...

close więcej
GIBAŁA.PL > AKTUALNOŚCI > newsy

Co słychać w radzie miasta (25.10.2023)

podziel artykuł

fb twit

#rada miasta

Środowa sesja rady była o tyle niecodzienna, że zostało podczas niej przeprowadzone głosowanie tajne – z udziałem komisji skrutacyjnej i wykorzystaniem urny oraz kart do głosowania. Przyczyną była konieczność wyboru ławników do Sądu Okręgowego i sądów rejonowych. Wynikła ona ze zbliżającego się końca kadencji ławników wybranych przez radę w 2019 roku. Środowa sesja była także pierwszą, w której udział wziął nowy radny. Bogdan Smok zajął miejsce Rafała Komarewicza, który uzyskał mandat posła w ostatnich wyborach. Ta zmiana ma i taką konsekwencję, że klub Koalicji Obywatelskiej, do którego przystąpił nowy radny, zyskał jednego członka – podczas gdy liczebność prezydenckiego Przyjaznego Krakowa zmniejszyła się z 8 do 7 radnych.

Jak poinformował radnych Sekretarz Miasta Antoni Fryczek, sądy zgłosiły zapotrzebowanie na 283 ławników, jednak zgłosiło się tylko 196 kandydatów. Z tej puli 185 osób spełniło wszystkie wymogi – i wszystkie one w tajnym głosowaniu uzyskały ponad 50% głosów radnych. Swoje obowiązki zaczną pełnić od początku przyszłego roku.

Radni odbyli także dyskusję nad dwoma prezydenckimi projektami uchwał, dotyczącymi spraw istotnych dla mieszkańców, czyli podatków lokalnych. Pierwszy z nich dotyczył podatku od nieruchomości, a drugi – podatku od środków transportowych. Zgodnie z prezydencką propozycją stawki podatku od nieruchomości miałby wzrosnąć od 17% do nawet 47% (w zależności od rodzaju i sposobu wykorzystywania nieruchomości). W przypadku podatku od środków transportowych prezydent zaproponował podwyżki o kilkanaście procent. Taka propozycja spotkała się z krytyką ze strony części radnych – co wynikało m.in. z faktu, że skala podwyżek jest niewspółmierna do inflacji. Ta, przypomnijmy, we wrześniu spadła poniżej 7%. Głosowanie w tej sprawie odbędzie się najprawdopodobniej na kolejnym posiedzeniu rady. Z pewnością radni złożą poprawki do prezydenckich propozycji dotyczących stawek podatku od nieruchomości.

Pokłosiem wcześniejszych dyskusji na temat zalegających na krakowskich ulicach samochodowych wraków była podjęta w środę niemal jednogłośnie (przy jednym głosie wstrzymującym się) rezolucja, skierowana do rządu i Parlamentu. Rada zaapelowała w niej o wprowadzenie takich zmian ustawowych, które pozwolą Policji i Straży Miejskiej usuwać wraki również z dróg wewnętrznych. W obecnym stanie prawnym możliwe to jest wyłącznie na drogach publicznych. W treści rezolucji znalazła się także propozycja, by bardziej precyzyjnie określić w przepisach stan wskazujący na to, że pojazd nie jest używany (bo usuwać można tylko pojazdy w takim właśnie stanie lub pozbawione tablic rejestracyjnych). Radni zaproponowali, by dodać zapis wprost mówiący, że wystarczającym powodem może być brak aktualnych badań technicznych lub ubezpieczenia OC.

Podobne artykuły

newsy

Gibała: jeśli zostanę prezydentem, rok po wyborach ogłoszę referendum

Mały reaktor atomowy w Nowej Hucie, Strefa Czystego Transportu, rozszerzanie Strefy Płatnego Parkowania i przyszłość Rybitw – o tych czterech kwestiach mieszkańcy Krakowa zdecydują w referendum, jeśli wybiorą Łukasza Gibałę na prezydenta Krakowa.

arrow-more

newsy

Małgorzata Jantos i Michał Starobrat wystartują z list Gibały

– Michał Starobrat dołącza do naszego zespołu i będzie otwierał listę do rady miasta w okręgu 4 – ogłosił na dzisiejszej (06.02.2024) konferencji prasowej kandydat na prezydenta Krakowa, Łukasz Gibała. Swój start z list Krakowa dla Mieszkańców potwierdziła także radna Małgorzata Jantos.

arrow-more

newsy

ZTP planuje duże cięcia w rozkładach podczas ferii. Łukasz Gibała interweniuje

– Już teraz tramwaje i autobusy w godzinach szczytu jeżdżą przepełnione, a zlikwidowanie kolejnych kursów tylko nasili od dawna istniejący problem. Wolne od zajęć dla uczniów nie oznacza przecież, że z komunikacji miejskiej nie będą korzystać inni pasażerowie – komentuje sprawę Gibała. Właśnie wysłał interpelację w tej sprawie. Być może szkodliwe zmiany uda się jeszcze powstrzymać.

arrow-more