Pełnomocnik Gibały od „smogu wizualnego”
14-09-2018
Powiększa się drużyna ekspertów Łukasza Gibały. Niezależny kandydat na prezydenta Krakowa sukcesywnie przedstawia kolejnych fachowców, z którymi zamierza współrządzić w razie wygranych wyborów. Dziś do drużyny jego ekspertów dołączył dr Tomasz Wełna, którego zadaniem będzie dbanie o estetykę miejską, a także walka ze szpecącymi krajobraz reklamami. – Zakaz dla „płacht”, czyli wielkoformatowych reklam, zielony stadion Wisły oraz pomoc projektowa dla przedsiębiorców przy wymianie szyldów i reklam – to najważniejsze zmiany, które zapowiedzieli Łukasz Gibała i Tomasz Wełna.
– Nasza drużyna rośnie w siłę. Jestem przekonany, że jeśli mieszkańcy nam zaufają i w październiku zostanę prezydentem Krakowa, nasze miasto znajdzie się w naprawdę dobrych rękach – podkreślał Łukasz Gibała, prezentując kolejnego fachowca w swoim zespole. Jest nim dr Tomasz Wełna, artysta, grafik oraz wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego, zaangażowany w walkę o poprawę estetyki ulic Krakowa i ochronę przed zabudową cennych przyrodniczo terenów. W drużynie Gibały pełnić będzie funkcję pełnomocnika ds. miejskiego krajobrazu.
– Zamierzam skutecznie walczyć ze „smogiem wizualnym”, czyli pstrokatymi reklamami, szpetnymi budynkami i innymi elementami pejzażu Krakowa, które kłują w oczy mieszkańców – tłumaczy Tomasz Wełna. – Kraków musi być piękny nie tylko w ścisłym centrum. Niestety, nasze miasto w innych rejonach przypomina obecnie diament zasłonięty przez dykty – dodaje.
Łukasz Gibała wraz ze swoim pomocnikiem zamierzają rozszerzyć Park Kulturowy na dalsze części miasta, dzięki czemu obowiązywać w nich zaczną przepisy ochronne w zakresie estetyki budynków, szyldów i reklam. Tomasz Wełna deklaruje jednocześnie, że zadba o opiekę projektową dla przedsiębiorców w tym zakresie. – Obecnie zasady Parku Kulturowego określają jedynie ramy tego, jak ma wyglądać np. szyld, natomiast jego zaprojektowanie w całości leży już po stronie przedsiębiorcy. Skończymy z tym. Projekty spełniające wymogi Parku Krajobrazowego, a jednocześnie skutecznie reklamujące usługi przedsiębiorcy, przygotowywane będą bezpłatnie przez specjalistów z urzędu – tłumaczy dr Wełna.
Kolejną z szykowanych zmian będzie wstrzymanie zbyt pochopnych zezwoleń na stawianie nieestetycznych punktów handlowych i usługowych. – Mówię o obiektach, które pasują do Krakowa jak kwiatek do kożucha, czyli np. drewnianych, niemal góralskich budach z jedzeniem – tłumaczy ekspert. Gibała i Wełna podkreślają też, że nie będzie zgody na „płachty” – zasłaniające całe elewacje wielkopowierzchniowe reklamy. Innym z ciekawych pomysłów pełnomocnika Gibały na poprawę jakości krajobrazu jest przemiana stadionu Wisły. – Teraz wygląda z daleka jak stocznia, a można by to w prosty sposób naprawić, choćby dzięki pokryciu całej konstrukcji bluszczem. Wystarczy chcieć… – mówi Tomasz Wełna, pokazując wizualizację odmienionego stadionu.
Łukasz Gibała rozpoczął prezentację drużyny swoich ekspertów w czerwcu i konsekwentnie ją kontynuuje. Dotychczas poznaliśmy jego pełnomocników ds. edukacji (Artur Ławrowski), zieleni i czystego powietrza (Łukasz Maślona), bezpieczeństwa miejskiego (dr hab. Małgorzata Michel), transportu (dr Jacek Mosakowski), równego traktowania (Alicja Szczepańska), współpracy z dzielnicami (dr inż. Agnieszka Wantuch) oraz zaprezentowanego dziś pełnomocnika ds. miejskiego krajobrazu.