KdM walczy o bezpieczeństwo na drogach i chodnikach
06-05-2025
Coraz więcej kurierów porusza się po chodnikach i ścieżkach rowerowych na nielegalnych pojazdach przypominających e-rowery, które w rzeczywistości są motorowerami osiągającymi 50 km/h. To realne zagrożenie – dla pieszych, rowerzystów, dzieci – mówi Łukasz Gibała, lider klubu Kraków dla Mieszkańców, który złożył dzisiaj projekt rezolucji w tej sprawie. Prawo nie nadąża, służby nie mają narzędzi, musimy o to zawalczyć – dodaje.
W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój branży dostaw na rowerach, który niestety nie zawsze idzie w parze z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa drogowego. Dotyczy to w szczególności wykorzystywania przez kurierów elektrycznych jednośladów, które wyglądem przypominają rower, jednak ze względu na parametry techniczne w rzeczywistości są motorowerami. Oznacza to szereg problemów. Niezarejestrowane, bez ubezpieczenia OC i wymaganych przeglądów pojazdy te nie są w świetle prawa dopuszczone do ruchu. Prowadzenie ich wymaga stosownych uprawień, których kurierzy często nie mają. Wreszcie niedozwolone jest poruszanie się nimi po drogach rowerowych, ciągach pieszo-rowerowych czy chodnikach. Kluczową jednak konsekwencją jest stwarzanie ogromnego zagrożenia dla pieszych i innych uczestników ruchu, bo pojazdy te poruszają się z bardzo dużą prędkością.
W praktyce jedynie kontrole z użyciem specjalistycznej hamowni podwoziowej są w stanie potwierdzić faktyczne osiągi i parametry techniczne pojazdu. Z takiego przenośnego sprzętu od ponad roku korzysta np. holenderska policja. Niestety jednak wciąż jeszcze nie ma go na wyposażeniu polskich służb.
Dlatego klub Kraków dla Mieszkańców przygotował rezolucję do rządu, w której apeluje o jak najszybsze wyposażenie Policji, w pierwszej kolejności w największych polskich miastach, w przenośne hamownie podwoziowe, a także o podjęcie rozmów z firmami kurierskimi w celu pilnego wprowadzenia przez nie wewnętrznej weryfikacji pojazdów dostawców oraz obowiązkowych szkoleń z obowiązujących w Polsce przepisów ruchu drogowego dla wszystkich kierowców przed rozpoczęciem pracy.
W rezolucji znalazły się również postulaty rozpoczęcia prac legislacyjnych, które pozwoliłyby na rozszerzenie uprawnień straży gminnych o możliwość kontroli technicznej jednośladów, w tym rowerów elektrycznych, hulajnóg elektrycznych, motorowerów i motocykli; wprowadzenie obowiązkowych i zakończonych egzaminem szkoleń z przepisów ruchu drogowego dla osób korzystających z jednośladów w celach zarobkowych; a także nałożenie na firmy kurierskie obowiązku weryfikacji pojazdów wykorzystywanych przez dostawców i ich legalności.
Projekt zostanie poddany pod głosowanie na najbliższej sesji rady miasta.
AKTUALIZACJA: 21 maja 2025 roku rada miasta, głosami Koalicji Obywatelskiej i Lewicy odrzuciła projekt rezolucji.