Eksperci Gibały: Artur Ławrowski
17-07-2023
Artur Ławrowski – ekspert ds. edukacji
Artur to wykładowca akademicki oraz były dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 7 oraz Szkoły Podstawowej nr 90 w Krakowie. Jest członkiem założycielem Polskiego Stowarzyszenia Dyrektorów Szkół. Współtworzył też działające pod merytorycznym patronatem UJ Stowarzyszenie M.A.K.A.B.R.A. – sieć szkół tworzących nowy model pracy wychowawczej, zapewniający wszechstronny rozwój dziecka.
Jest jednym z najbardziej cenionych krakowskich pedagogów. Opracował system samobilansowania się szkół, polegający na wynajmowaniu szkolnych sal prywatnym firmom, co pozwala na finansowanie remontów, pomocy naukowych czy dodatkowych lekcji dla uczniów. W ciągu 5 lat w ten sposób zainwestował w remont i wyposażenie szkoły, którą zarządzał, milion złotych.
W przekonaniu Artura szkoła powinna być wolna od polityki i polityków oraz oparta na autentycznej autonomii nauczycieli. Opierając się na bogatym doświadczeniu wyniesionym z pracy dyrektora, podkreśla, że zaproponowane metody pozwalają na aktywizację i zwiększenie motywacji, a także rozwój talentów zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Tłumaczy też, jak zaproponowane rozwiązania mogą przełożyć się na podnoszenie skuteczności edukacji szkolnej.
Artur jest współautorem programu pilotażowego „Szkoła z sensem”. Chcemy, by 10 krakowskich szkół stało się inkubatorem zmian, które wprowadzą nowoczesne metody edukacyjne do polskiego szkolnictwa. Prawo oświatowe nigdzie nie wymaga, że nauczyciel musi wystawiać oceny cząstkowe z kartkówek, klasówek czy pytania na lekcji. Proponujemy więc wprowadzanie w klasach IV – VII modelu oceniania kształtującego, czyli sposobu pracy nauczyciela i ucznia, który polega na systematycznym pozyskiwaniu informacji o przebiegu uczenia się i ma charakter opisowy. Stosowanie tej metody przynosi wyraźną poprawę wyników nauczania oraz zwiększa szanse uczniów na dobre wyniki, zarówno w testach, jak i egzaminach zewnętrznych. Odejście od rutyny 45-minutowych lekcji i aranżowanie przestrzeni sal w sposób dostosowany do potrzeb dydaktyki aktywizującej umożliwiają uzyskiwanie przez uczniów spektakularnych efektów i łączenie w jednym projekcie zagadnień z kilku przedmiotów. Możemy na poziomie lokalnym, nie oglądając się na rozwiązania centralne, modernizować szkołę w naszym mieście na miarę wyzwań XXI wieku.