Strona używa ciasteczek...

close więcej
GIBAŁA.PL > AKTUALNOŚCI > newsy

Co słychać w radzie miasta (23.11.2022)

podziel artykuł

fb twit

#rada miasta

Dzięki wnioskowi zainicjowanemu przez klub radnych Kraków dla Mieszkańców z porządku obrad środowej sesji zniknął prezydencki projekt drastycznych podwyżek cen biletów MPK. Za jego usunięciem byli wszyscy radni poza tymi z klubu Jacka Majchrowskiego. Niestety ta szkodliwa propozycja prędzej czy później wróci pod obrady, dlatego warto podpisać naszą petycję – protest przeciw podwyżkom. Tematem, który od jakiegoś czasu budzi gorące dyskusje, było ustanowienie strefy czystego transportu. Niestety nie udało się przeforsować odsunięcia obostrzeń SCT w czasie – czego dotyczyły poprawki złożone m.in. przez radnego Jana Stanisława Pietrasa z klubu KdM. Finalnie uchwała została podjęta – wymuszały to przepisy nadrzędne.

Utworzenie strefy czystego transportu do końca 2022 roku to obowiązek Krakowa, wynikający z „Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego”, przyjętego uchwałą Sejmiku we wrześniu 2020 roku. Celem wprowadzenia SCT jest ochrona zdrowia i życia mieszkańców – bez takich rozwiązań będziemy nadal oddychać w Krakowie zanieczyszczonym powietrzem i z tego powodu chorować. Dość wspomnieć, że w naszym mieście ogromna liczba dzieci choruje na astmę i ma alergie, właśnie z powodu smogu. Jednak zdaniem radnych KdM zwłaszcza w obecnej sytuacji – galopującej inflacji i drożyzny – trzeba wziąć pod uwagę sytuację finansową mieszkańców, zwłaszcza tych najuboższych. Stąd poprawki odsuwające w czasie obostrzenia, jakie złożył radny Jan Stanisław Pietras – które niestety nie uzyskały większości w głosowaniu.

Wokół krakowskiej SCT narosło wiele mitów. Jednym z największych jest to, że rzekomo uprawnione do jazdy będą tylko samochody elektryczne lub hybrydowe. Fakty są jednak takie, że obostrzenia obejmą auta trzydziestoletnie i starsze. Mocno zafałszowane są także powszechnie powielane statystyki dotyczące samochodów, których dotyczy uchwała. Opierają się one o liczby aut zarejestrowanych, a ponieważ w Polsce nie ma obowiązku wyrejestrowania nieużywanego albo zezłomowanego pojazdu, dane obejmują także tzw. „martwe dusze”. Z ewidencji pojazdów wynika na przykład, że w Krakowie jest zarejestrowanych ponad 34 tysiące „Maluchów” – nie ma tam jednak informacji, że tylko 1411 z nich ma ważne OC i badania techniczne, czyli faktycznie jest w użyciu. Z kolei z ponad 20,5 tysiąca „Dużych Fiatów” jeździć może zaledwie 476, a z blisko 5 tys. „Syrenek” aktywnych jest 66. Dlatego obawy, że uchwała o SCT dotknie setek tysięcy mieszkańców, są mocno przesadzone. Pierwszy etap SCT, z niewielkimi obostrzeniami, zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku, a kolejny – dwa lata później.

Na środowej sesji rada miasta z inicjatywy m.in. radnych klubu Kraków dla Mieszkańców podjęła uchwałę zobowiązującą Jacka Majchrowskiego do jak najszybszego uregulowania sytuacji z parkowaniem hulajnóg elektrycznych. Jak podkreśla Łukasz Maślona z klubu KdM, dotychczasowe działania służb podlegających prezydentowi są w tej sprawie daleko niewystarczające – co zresztą wie każdy, kto porusza się po ulicach Krakowa. Uchwała została przyjęta niemal jednogłośnie. Również Łukasz Maślona przekonywał radnych do poparcia uchwały w sprawie wymiany przestarzałego oświetlenia ulicznego na energooszczędne, oparte o technologię LED. W tym przypadku przeciw zagłosowali wyłącznie radni z klubu prezydenckiego.

Podobne artykuły

newsy

Czy krakowskie Wodociągi dają pożywkę mafii śmieciowej?

Mamy uzasadnione podejrzenia, że Wodociągi mogą łamać prawo, zlecając wywóz i utylizację odpadów z oczyszczalni ścieków z pominięciem wymogów Prawa zamówień publicznych.

arrow-more

newsy

Darmowa komunikacja dla wolontariuszy WOŚP. 

Na najbliższej sesji Rady Miasta Krakowa odbędzie się głosowanie nad projektem uchwały złożonej przez klub radnych Kraków dla Mieszkańców, która przewiduje wprowadzenie bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla wolontariuszy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w dniu finału zbiórki i ułatwienie pracy osobom zaangażowanym w tę wyjątkową akcję.

arrow-more

newsy

Czy właściciele zaginionych psów i kotów będą mieli szansę dowiedzieć się o śmierci swojego zwierzęcia pod kołami samochodów? 

Elektroniczne znakowanie, czyli czipowanie psów i kotów jest już powszechne. Czipy mają więc często również i te zwierzęta, które niestety giną pod kołami samochodów na krakowskich ulicach. Jednak zobowiązane do ich usuwania miejskie służby nie sprawdzają czipów, a tym samym danych właścicieli.

arrow-more