Strona używa ciasteczek...

close więcej
GIBAŁA.PL > AKTUALNOŚCI > newsy

Czy kontrola w spółce Miejska Infrastruktura dojdzie do skutku?

podziel artykuł

fb twit

Mieli za zadanie budowanie parkingów, których, w większości, nie udało się wybudować, a na domiar złego dochodziło do częstych zawieruszeń finansowych – tak w skrócie można opisać działania spółki Miejska Infrastruktura, która nie spełniła pokładanych w niej nadziei, a na dodatek zintensyfikowała problemy związane z korkami w Krakowie. – Mówi się, że niekiedy chcąc coś zrobić dobrze, można to jeszcze bardziej zepsuć. Pytanie tylko, czy spółka Miejska Infrastruktura w ogóle miała na celu dobro miasta i jego Mieszkańców – mówi Łukasz Gibała, lider stowarzyszenia „Kraków dla Mieszkańców”, który właśnie złożył projekt uchwały w tej sprawie. 

Spółka Miejska Infrastruktura rozpoczęła swoją działalność w roku 2014.
W 2018 roku same koszty utrzymania spółki przekroczyły 13 milionów złotych. W lipcu 2019 roku na sesji Rady Miasta Krakowa zapadła decyzja o rozwiązaniu spółki Miejska Infrastruktura, jedną z głównych przyczyn był brak efektywności w realizacji jej głównego zadania, jakim była budowa parkingów Park & Ride. – Pomimo faktu, że powołanie spółki miało przyspieszyć wybudowanie parkingów dla czterech tysięcy samochodów, aktualnie liczba miejsc postojowych nie przekracza nawet siedmiuset – tłumaczy Gibała.

Budowa parkingów P&R, które osobom dojeżdżającym spoza Krakowa miały umożliwić pozostawienie auta i przesiadkę na komunikację publiczną,  była jedną z najważniejszych zadań postawionych przed spółką. Miejska Infrastruktura przez kilka lat działalności zdołała wybudować tylko trzy z 15 planowanych parkingów. Te zaniedbania to jeden z wielu powodów tego, że Kraków jest tak absurdalnie zakorkowany. Zbudowane w ostatnich latach parkingi mają w sumie kilkaset miejsc, a problem dotyczy nawet 200 tys. samochodów dziennie.

Jednak bardziej bulwersującą oraz dość kontrowersyjną kwestią pozostaje sytuacja, w której nie została przeprowadzona żadna zewnętrzna kontrola powołanej spółki. – Ze względu na   nieudolność zarządu spółki i ogromną sumę publicznych pieniędzy, która została przeznaczona na jej utrzymanie, konieczne jest dokonanie niezależnego, rzetelnego audytu, który pozwoli ocenić, jakie były przyczyny braku realizacji powierzonych zadań – oznajmia Gibała. 

Co istotne, jak wynika z doniesień medialnych, osoby pracujące w Miejskiej Infrastrukturze będą zajmowały lub już zajmują stanowiska w innych jednostkach miejskich lub jednoosobowych spółkach Gminy Miejskiej Kraków, dlatego też wskazanie osób odpowiedzialnych za paraliż inwestycji zleconych spółce, jest tym bardziej istotne. – Niedopuszczalne jest, aby podmiot, który działał przez ponad pięć lat, nie wykonywał swoich zadań i nikt nie poniósł z tego tytułu żadnych konsekwencji, a władze miasta nie wyciągnęły wniosków na przyszłość – stwierdza Gibała. 

Uchwała zostanie poddana pod głosowanie prawdopodobnie na najbliższej sesji rady miasta.

Podobne artykuły

newsy

Co słychać w radzie miasta (11.01.2023)

Niewątpliwie najważniejszą z punktu widzenia mieszkańców decyzją, jaką rada miasta podjęła na ostatniej sesji, było odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu uchwały w sprawie podwyżek cen biletów MPK.

arrow-more

newsy

Kolejne miliony dla spółki KRAKÓW5020?

Nie milkną dyskusje i kontrowersje wokół spółki KRAKÓW5020, która na całą Polskę zasłynęła prowadzeniem drugiej urzędowej telewizji. Jej finansowanie w 2023 roku było ważnym wątkiem w debacie budżetowej – mowa była wówczas o 15 milionach złotych.

arrow-more

newsy

Klub Kraków dla Mieszkańców nie składa poprawek do budżetu 

Jako klub radnych podjęliśmy jednomyślną decyzję, że tym razem wyjątkowo nie będziemy składać poprawek do prezydenckiego projektu budżetu. Ten projekt jest tak fatalny, że punktowe poprawki mu nie pomogą.

arrow-more