Strona używa ciasteczek...

close więcej
GIBAŁA.PL > AKTUALNOŚCI > newsy

Co słychać w radzie miasta (23.11.2022)

podziel artykuł

fb twit

#rada miasta

Dzięki wnioskowi zainicjowanemu przez klub radnych Kraków dla Mieszkańców z porządku obrad środowej sesji zniknął prezydencki projekt drastycznych podwyżek cen biletów MPK. Za jego usunięciem byli wszyscy radni poza tymi z klubu Jacka Majchrowskiego. Niestety ta szkodliwa propozycja prędzej czy później wróci pod obrady, dlatego warto podpisać naszą petycję – protest przeciw podwyżkom. Tematem, który od jakiegoś czasu budzi gorące dyskusje, było ustanowienie strefy czystego transportu. Niestety nie udało się przeforsować odsunięcia obostrzeń SCT w czasie – czego dotyczyły poprawki złożone m.in. przez radnego Jana Stanisława Pietrasa z klubu KdM. Finalnie uchwała została podjęta – wymuszały to przepisy nadrzędne.

Utworzenie strefy czystego transportu do końca 2022 roku to obowiązek Krakowa, wynikający z „Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego”, przyjętego uchwałą Sejmiku we wrześniu 2020 roku. Celem wprowadzenia SCT jest ochrona zdrowia i życia mieszkańców – bez takich rozwiązań będziemy nadal oddychać w Krakowie zanieczyszczonym powietrzem i z tego powodu chorować. Dość wspomnieć, że w naszym mieście ogromna liczba dzieci choruje na astmę i ma alergie, właśnie z powodu smogu. Jednak zdaniem radnych KdM zwłaszcza w obecnej sytuacji – galopującej inflacji i drożyzny – trzeba wziąć pod uwagę sytuację finansową mieszkańców, zwłaszcza tych najuboższych. Stąd poprawki odsuwające w czasie obostrzenia, jakie złożył radny Jan Stanisław Pietras – które niestety nie uzyskały większości w głosowaniu.

Wokół krakowskiej SCT narosło wiele mitów. Jednym z największych jest to, że rzekomo uprawnione do jazdy będą tylko samochody elektryczne lub hybrydowe. Fakty są jednak takie, że obostrzenia obejmą auta trzydziestoletnie i starsze. Mocno zafałszowane są także powszechnie powielane statystyki dotyczące samochodów, których dotyczy uchwała. Opierają się one o liczby aut zarejestrowanych, a ponieważ w Polsce nie ma obowiązku wyrejestrowania nieużywanego albo zezłomowanego pojazdu, dane obejmują także tzw. „martwe dusze”. Z ewidencji pojazdów wynika na przykład, że w Krakowie jest zarejestrowanych ponad 34 tysiące „Maluchów” – nie ma tam jednak informacji, że tylko 1411 z nich ma ważne OC i badania techniczne, czyli faktycznie jest w użyciu. Z kolei z ponad 20,5 tysiąca „Dużych Fiatów” jeździć może zaledwie 476, a z blisko 5 tys. „Syrenek” aktywnych jest 66. Dlatego obawy, że uchwała o SCT dotknie setek tysięcy mieszkańców, są mocno przesadzone. Pierwszy etap SCT, z niewielkimi obostrzeniami, zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku, a kolejny – dwa lata później.

Na środowej sesji rada miasta z inicjatywy m.in. radnych klubu Kraków dla Mieszkańców podjęła uchwałę zobowiązującą Jacka Majchrowskiego do jak najszybszego uregulowania sytuacji z parkowaniem hulajnóg elektrycznych. Jak podkreśla Łukasz Maślona z klubu KdM, dotychczasowe działania służb podlegających prezydentowi są w tej sprawie daleko niewystarczające – co zresztą wie każdy, kto porusza się po ulicach Krakowa. Uchwała została przyjęta niemal jednogłośnie. Również Łukasz Maślona przekonywał radnych do poparcia uchwały w sprawie wymiany przestarzałego oświetlenia ulicznego na energooszczędne, oparte o technologię LED. W tym przypadku przeciw zagłosowali wyłącznie radni z klubu prezydenckiego.

Podobne artykuły

newsy

Co słychać w radzie miasta (11.01.2023)

Niewątpliwie najważniejszą z punktu widzenia mieszkańców decyzją, jaką rada miasta podjęła na ostatniej sesji, było odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu uchwały w sprawie podwyżek cen biletów MPK.

arrow-more

newsy

Kolejne miliony dla spółki KRAKÓW5020?

Nie milkną dyskusje i kontrowersje wokół spółki KRAKÓW5020, która na całą Polskę zasłynęła prowadzeniem drugiej urzędowej telewizji. Jej finansowanie w 2023 roku było ważnym wątkiem w debacie budżetowej – mowa była wówczas o 15 milionach złotych.

arrow-more

newsy

Klub Kraków dla Mieszkańców nie składa poprawek do budżetu 

Jako klub radnych podjęliśmy jednomyślną decyzję, że tym razem wyjątkowo nie będziemy składać poprawek do prezydenckiego projektu budżetu. Ten projekt jest tak fatalny, że punktowe poprawki mu nie pomogą.

arrow-more